Jarní probouzení a NaŽivo lesem
Autor příspěvku: Hana Šolcová
Během minulé off-line výuky naše žáky nohy donesly na místa, kde měli možnost prostřednictvím celé řady rozmanitých úkolů objevovat, měřit, básnit a tvořit. Mnozí z nich našli zalíbení v možnosti zvednout nejen oči od obrazovky a vydat se tam, kde se tomu říká “naživo“. V pondělí před velikonočními prázdninami tak na žáky opět čekalo v jejich poštovních schránkách zadání se záznamovým listem k badatelské cestě NaŽivo lesem.
Pondělí bylo zasvěceno poznávání a objímání stromů s metrem v ruce, počítání a práci s daty, tvorbě grafů a porovnávání získaných poznatků. Úterý se neslo na vlně slov, fantazie a kreativity. Středa pak badatele dovedla na místo, kde se vší hrdostí odevzdal své dílo. V blízkém okolí Deblína, ale také vesnic a měst, odkud k nám naši žáci dojíždí, bylo vyznačeno celkem 14 stanovišť, kam ve středečních dopoledních hodinách měl každý svoji práci odevzdat (konkrétní stanoviště dostal žák přiděleno ve svém průvodním dopise). Na místě čekal patron lesa, se kterým měl badatel za úkol vést rozhovor v cizím jazyce a splnit sportovní výzvu. Nechybělo bezprostřední sdílení, jak se v off-line výuce dařilo a případné doporučení, co by se dalo zase o fous zlepšit.
Ani dobrodruzi z prvního stupně neseděli doma. Zadaní s titulkem Jarní probouzení je prostřednictvím úkolů a výzev postupně provázelo celým velikonočním týdnem. Vymetali početní pavučiny, velikonočně nakupovali, počítali, vážili, pekli, trénovali zdatnost v krkolomných kouscích s vajíčkem, tvořili a zdobili strom před školou. Komu to bylo pořád málo, mohl svou kreativitu a fantazii otisknout do tvorby velikonoční knížky. Aby si případný čtenář přišel na své, nemělo v ní chybět od každého něco: pobavit se nad komiksem, vyluštit křížovku, potrápit hlavu nad početním příkladem a samozřejmě potěšit duši velikonoční poezií a výtvarným uměním.
Pevně věříme, že se již brzy se všemi sejdeme nad projektem NaŽivo ve škole.
Reflexe žáků:
- Bylo to fajn.
- Prosím, už žádnou off-line.
- Nic bych na zadání off-line neměnil, bylo to srozumitelné.
- Nevadí mi sedět u počítače.
- S pochopením zadání mi pomohla mamka.
- V lese jsem se potkal s kamarádem a měřili jsme spolu.
- Bála jsem se mluvit anglicky, ale nakonec to bylo v pohodě.
- Zařídili jste o proti minule dobrý počasí.
- Když jsem vytáhl zadání ze schránky, řekl jsem si panebože, to je textu, ale pak jsem zjistil, že by to kratší udělat nešlo, protože jinak bych to nepochopil.
Z bezprostřední reakce většiny žáků bylo zřejmé, že off-line výuku přivítali. Přiznali, že tomu nahrávalo i počasí, které bylo 3 dny před Velikonocemi skutečně jak na objednávku. Některým vyhovovalo, že úkolů nebylo tolik, ale museli se do jejich zpracování více ponořit, aby splnili nastavená kritéria. Pro některé byla předchozí off-line Kam mě nohy donesou více akční. Někdo přiznal, že je s distanční on-line výukou naprosto spokojen a od počítače zvedat nepotřebuje. Z fotografií je zřejmé, že Ti nejmladší si to skutečně užili.