Informace o škole
motto:
Férová škola k nám i k Vám
Šťastní žáci – šťastná škola
(Kamil Bednář, absolvent 2016)
V naší škole najdete
Otevřenou komunikaci
Je nám vlastní, stavíme na otevřenosti k lidem, myšlenkám, názorům, spolupráci a sdílení. Pečlivě vybíráme učitele i asistenty, kromě odbornosti hledáme vždy lidský přístup, respekt k dětem a lidem vůbec. Podporujeme jejich společné sdílení a vzdělávání. Choďte se ptát do školy, často se tak vyjasní mnohá nedorozumění.
Individuální přístup
Je pro nás důležité se dobře poznat a vzájemně se respektovat. Dát prostor každému, stavět na silných stránkách. Záleží nám na osobním pokroku každého dítěte.
Program „Začít spolu“
Program Začít spolu je u nás plně využíván v 1.- 5. ročníku, ranní kruhy, centra aktivit, hodnotící kruhy… V jiných zemích se nazývá „Step by Step“ a vychází z pedagogického principu orientovaného na dítě. Zdůrazňuje individuální přístup k dítěti, kreativitu, rozvoj komunikace, schopnost řešit problémy, spolupráci a partnerství rodiny a školy.
Sebehodnocení a slovní hodnocení
Naše škola do 4. ročníku hodnotí děti pouze slovně, a to i na vysvědčení.
Děti ve všech ročnících vedeme k pravidelnému sebehodnocení. Hodnotí si nejen výstupy, známky, ale především svoje postoje k výuce. Pak s učitelem konzultují svůj pokrok a uzavírají hodnocení.
Bloková výuka na 2. stupni
Na druhém stupni se žáci dvakrát do měsíce učí v blocích, kdy se na každý předmět spojí namíchané skupinky různého věku z 6. – 9. třídy. Mohou tak spolupracovat, učí se komunikovat, jsou zodpovědní za svoji práci. V každém takovém dni projdou žáci 4 různé předměty.
Adaptační kurz pro předškoláky „Hrajeme si ve škole“
Kurz je zaměřený na adaptaci dětí na školní prostředí. Rodiče zde mohou sledovat zralost dítěte pro školu v oblasti rozvoje řeči, jemné motoriky, grafomotoriky, předmatematických představ, zrakového a sluchového vnímání, prostorové orientace, sociálních a pohybových schopností a dovedností. Kurz je zdarma, probíhá formou her jedenkrát měsíčně (od února do května).
Anglický jazyk už od první třídy
Ovládat anglický jazyk je pro budoucí uplatnění téměř nezbytné. Od první třídy se ale děti neučí anglicky číst a psát. Naposlouchávají cizí jazyk formou her, písniček, básniček. Cílenější výuka angličtiny začíná od 3. třídy.
Hejného metoda výuky matematiky
Metoda přirozeně využívá zvídavosti, otevřenosti a zájmu dětí. Může tak plně využít jejich velkého potenciálu. Rozvíjí kreativitu, komunikaci, umění argumentace a logické myšlení.
Terénní vyučování
Proč se o lese neučit právě v lese? Terénní vyučování je u nás ve škole oblíbenou formou výuky, využíváme velké školní zahrady, venkovní učebny i dalšího okolí obce.

ŠVP Kaprálův mlýn
Projektové vyučování
Je pro nás zcela přirozené učení se v souvislostech. Každá třída zpracovává a na konci prezentuje roční projekt, který má význam pro školu či komunitu. Podařilo se tak např. obnovit hody v obci, vyrobit smyslový chodník na zahradě školy, spolupracujeme s domem seniorů na Žernůvce a deváťáci každý rok organizují velkolepý školní ples. V projektech děti využijí mnohé svoje kompetence, a to samozřejmě téměř každý jiné.
Třídní schůzky s účastí dítěte na smluvený čas
Každý žák je pro nás jedinečný, preferujeme individuální setkání rodiny a učitele a společné sdílení náhledu na průběh vzdělávání.
Společné učení se staršími spolužáky
Žáci se vzájemně navštěvují – od mateřské školy až po ty nejstarší žáky – deváťáky. Ti starší připravují výuku a jiné činnosti pro mladší, učí se předávat jim své znalosti a zkušenosti.
Spravedlivé podmínky a kvalitní vzdělání pro všechny děti.
Certifikát Rodiče vítáni
Splňujeme kritéria této značky, jsme školou otevřenou rodičům.
Výtvarné a hudební oddělení ZUŠ Tišnov
Naše škola vyčlenila učebny pro ZUŠ Tišnov. Žáci mohou na výuku plynule přecházet přímo po
vyučování, a tudíž odpadá nepříjemné dojíždění a dlouhé čekání.
Nabízíme kroužky jazykové, vzdělávací, sportovní, přírodovědné a s uměleckým zaměřením.
Moderní vybavení
Všechno se vyvíjí, i my nechceme být pozadu. Každá třída i učebna je vybavena interaktivní tabulí, pedagogové mají k dispozici 30 tabletů, které využívají při procvičování učiva. Škola využívá moderní počítačovou i jazykovou učebnu. Kvalitní výuka na technice nestojí, ale úzce s ní v dnešní době souvisí.
Základní principy vzdělávání na ZŠ Deblín
Individualizace a diferenciace žáků
Usilujeme o to, aby každý žák mohl vyniknout a mohl zažít individuální úspěch.
Formativní hodnocení
Žáci jsou průběžně vedeni k sebehodnocení. Třídní schůzky probíhají ve složení učitel-žák-rodič.
Rozvoj kompetencí
Ideálním prostředkem jsou ročníkové projekty, které si stanovují všichni třídní učitelé se svými žáky.
Spolupráce s rodiči a širší komunitou
Důležitým aspektem efektivního vzdělávání je zapojení rodičů a širší komunity do činnosti školy. Škola funguje jako komunitní centrum, kde jsou pravidelně organizovány přednášky, výstavy, kulturní akce, další vzdělávání.
Podpora pedagogů a inovativních forem výuky
Základem dobrého vzdělání je dobrý pedagog. Pedagogové ZŠ Deblín absolvovali kurzy kritického myšlení, zážitkové pedagogiky, mentoringu, nových forem výuky (Matematika prof. Hejného, genetická metoda čtení, Začít spolu) a další.