Osvěta o palmovém oleji – osmáci v akci!
Autor příspěvku: Veronika Pavlíčková
Palmový olej je běžnou součástí mnoha potravin, kosmetiky a čisticích prostředků, ale jeho produkce má vážné dopady na životní prostředí. Kvůli masivnímu odlesňování dochází k ničení přírodních ekosystémů, což ohrožuje řadu druhů, včetně orangutanů. Osmáci naší školy se rozhodli zvýšit povědomí o této problematice a v rámci Férové snídaně připravili vzdělávací aktivity pro celou školní komunitu.
Co osmáci připravili?
Žáci osmých ročníků spojili síly a vytvořili pestrou škálu aktivit, které přibližují téma palmového oleje hravou a interaktivní formou. Mezi hlavní aktivity patřily:
Vzdělávací prezentace – Zábavnou formou informovali mladší žáky o dopadech necertifikovaného získávání palmového oleje.
Vzdělávací kvíz – S využitím moderních technologií – Kahoot
Praktické úkoly – Třídění obalů podle složení (s palmovým olejem/ bez palmového oleje). Skládání puzzle loga certifikovaného oleje.
Venkovní výstavu – S důležitými poznatky a fotografiemi k zamyšlení, jak můžeme pomoci.
Domov není samozřejmost – Žáci se nejprve zamysleli nad tím, co pro ně znamená domov prostřednictvím různých obrázků. Poté si prakticky vyzkoušeli, jaké to je být znevýhodněný – zatímco někteří dostali běžné nástroje, jiní museli překonávat úkoly s výrazně omezenými prostředky. Tím si uvědomili, že ne všichni mají stejné podmínky v životě, a pochopili význam solidarity a rovnosti.
Plakátová kampaň – Žáci si ve skupinkách vytvářeli osvětové plakáty formou koláže, které jsou vystaveny na stěně u schodiště.
Proč je to důležité?
Produkce palmového oleje je jedním z hlavních faktorů odlesňování tropických deštných pralesů. Tento proces vede k úbytku přirozeného prostředí zvířat, urychluje klimatické změny a podporuje nespravedlivé pracovní podmínky. Informovanost je klíčem ke změně – omezení spotřeby produktů s palmovým olejem pomáhá chránit přírodu i lidská práva.
Tento projekt nebyl jen o ekologii, ale také o osobním rozvoji. Osmáci si vyzkoušeli různé situace a zároveň posílili důležité dovednosti, které se jim budou hodit při výběru střední školy a jejich dalším vzdělávání.
Jaké kompetence rozvíjeli?
Komunikační schopnosti – Při osvětových aktivitách museli jasně a srozumitelně předat informace ostatním žákům, což posílilo jejich argumentační dovednosti.
Spolupráci a týmovou práci – Při přípravě i realizaci projektu se učili efektivně spolupracovat a rozdělovat úkoly.
Organizační schopnosti – Plánování aktivit pro školu jim dalo možnost rozvíjet zodpovědnost a schopnost projektového řízení.
Empatii a sociální citlivost
Kritické myšlení
Díky těmto zkušenostem si osmáci mohli lépe uvědomit, jaké jsou jejich silné stránky a jaká studijní oblast by jim mohla vyhovovat. Například:
- Ti, kteří vynikli v komunikaci a osvětě, by mohli přemýšlet o oborech zaměřených na pedagogiku, psychologii nebo žurnalistiku.
- Praktické úkoly mohly oslovit žáky se zájmem o technické obory, jako jsou řemesla nebo inženýrství.
- Ti, kteří se nad tématem hluboce zamysleli, mohou mít sklony k humanitním oborům, jako je sociologie, filozofie nebo environmentální studia.
Projekt jim tedy nejen rozšířil obzory, ale také jim pomohl lépe pochopit, jaké dovednosti je baví nebo naopak nebaví.