Jak to chodí ve firmě aneb umíme si poradit s vlastní (žáci 8. třídy)
Autor příspěvku: Hana Šolcová
V rámci října – jako „Měsíce Volby povolání“ měli žáci 8. třídy možnost navštívit firmu Kampos, s.r.o. v Kuřimi. Nešlo pouze o exkurzi a seznámení se s výrobou.
Cílem bylo, aby se žáci dozvěděli, jak taková firma funguje, které pozice jsou zde zastoupeny a jaká je jejich zodpovědnost. Ve skupinkách pak vyrazili “do terénu“. Jejich úkolem bylo provést rozhovor s šesti osobami různých profesí (HR manager, vedoucí skladu, seřizovač, mistrová, manažerka kvality a technický manažer). Na základě získaných informací následně každá skupina zpracovala inzerát s jasně definovanými požadavky na znalosti a dovednosti (kompetence), které musí taková pozice mít.
Druhý den pak ve škole navazovala 4hodinová projektová výuka s Mgr. Vítem Heinzem, zkušeným personálním manažerem.
Pan Heinz představil svoji životní i pracovní cestu. Na jejím příkladě pak zobecnil, jaký může mít kdo postoj a přístup k tvé své – zaměřit se jedním směrem, jedním oborem zájmu nebo se rozvíjet ve více oblastech, “nabalovat“ na sebe znalosti a věnovat se celoživotnímu učení – hledat nové podněty a nezůstat na jednom místě.
Úkol, který žáky během dopolední výuky čekal, byl vzkřísit firmu Buráky spol. s.r.o., o které se jim v krátkém úvodním příběhu dostalo několik klíčových informací.
Nejdříve si žáci měli rozdělit role ve firmě. O některé pozice byl větší zájem a žáci tak museli obhájit a dokázat na základě svých vlastností a dovedností, proč je právě pro něj tato pozice ta pravá (výkonný ředitel, plánovač výroby, personalista, kontrolor kvality, vedoucí výroby, operátor, skladník ..a další). Pokud si nebyli úplně jisti, co která pracovní pozice znamená, pan Heinz upřesnil. Následně se žáci dle své pozice ve firmě rozdělili do dvou skupin. Jedna skupina se věnovala obchodnímu plánu a strategii druhá výrobě. Často vznikaly velmi zanícené diskuse a vedení společnosti muselo v průběhu procesu svolávat porady a ujistit se, že všichni vědí, co mají ve své pozici na starosti a kam společně míří. Dle firemní hierarchie si mezi sebou předávali potřebné informace a úkoly, aby skutečně vznikl finální produkt dárkově zabalených burských oříšků dle požadavku zákazníka. Na konci pak museli předstoupit před bankéře a obhájit svůj požadavek na získání úvěru, aby firma mohla dál fungovat.
Několik postřehů od žáků ze společné reflexe celého dvoudenního výukového programu:
„Výukový program nás naučil spolupráci v týmu. Komunikovat v různých skupinách a situacích.“
„Pomohl nám řešit problémy hned a nenechávat to na později.“
„Zjistili jsme, jak jsou jednotlivé pozice ve firmě hodně důležité, a že bez žádné z těchto pozic firma nedokáže pracovat.“
„Vyzkoušeli jsme si různé postavení ve firmě.“
„Dozvěděli jsme se, které postavení vykonává jakou práci a kdo s kým musí komunikovat, aby celý systém fungoval.“
„Tento program nám také pomohl rozhodnout, co chceme v životě dělat, někteří se v daných rolích i našli.“
„Pomohlo nám rozšířit povědomí o možnostech pracovních pozic.“
„Zjistili jsme, jak umíme spolupracovat s lidmi. A že různé posty jsou náročnější, než jsme mysleli.“
„Můžeme doporučit ostatním třídám, protože nás program bavil, poučil a připravil na chod firmy.“
„Čas s panem Heinzem byl dobře využitý i když byl pro nás krátký.“
„Rádi bychom si tento program zopakovali tento nebo i příští rok.“