Bloková výuka aneb Kdo si hraje, nezlobí!
Autor příspěvku: Hana Šolcová
..a co čekalo žáky po návratu z jarních prázdnin?
Bloková výuka poprvé proběhla ve dvou dnech v rámci jediného týdne. V úterý se nově vzniklé skupiny žáků šestých až deváté třídy seznámili mezi sebou. Vyslechli si prezentaci deváťáků, kteří jim objasnili fenomén deskových her, jejich historií i jakými způsoby „deskovky“ rozvíjí kognitivní a další schopnosti hráčů. Čtyři týmy o více než dvaceti členech se pustily do navrhování své vlastní hry v menších pracovních skupinách, aby poté v plénu rozhodli, kterému z návrhů se bude věnovat celý tým. Po zvolení vítěze žáci pilovali a sepisovali pravidla a hru betatestovali.
V následujících, čtvrtečních, blocích se pustili do výroby konečného produktu. Rozdělili si role a pod dohledem z vlastních řad zvolených manažerů, se každý chopil dílčího úkolu. Žáci psali, lepili, kreslili, vybarvovali, malovali, tvořili v grafických programech, překládali do anglického jazyka, řídili a koordinovali pracovní proces, testovali, diskutovali a prováděli spoustu dalších činností, které jsou spojeny s kreativním tvořením ve větší skupině. Na konci tak vznikla čtveřice originálních her pro každého hráče. (Radovan Kolbaba)
V pátek hru zástupci každého kreativního týmu představili porotě složené z pedagogů s tím, proč právě jejich hra nejvíce láká ke hře.
Ten samý den navazoval tematický den Žákovského parlamentu, Kdo si hraje, nezlobí! 3. a 4. hodinu měli žáci napříč ročníky možnost zahrát si jimi vytvořené hry, ale i spousty dalších deskových a karetních her, které každá třída nabízela.
Nebylo tedy překvapením, když na koberci třídy prvního stupně seděla skupina z vyšších ročníků a malé osazenstvo této třídy jim vysvětlovalo pravidla jejich oblíbené hry.
Výukové bloky a tematické dny parlamenťáků svojí formou i obsahem cílí především na podporu meziročníkové spolupráce. A ta byla tento týden dozajista naplněna.